tisdag 29 juli 2008

Mediasnutten skapar oro!

Ambiguousness är inte så lite skraj över en trend han tycker sig se i dagens media. Det ser mer och mer ut som att man går från att rapportera nyheter till att rapportera händelser. De gånger man faktiskt rapporterar nyheter ser man också till att hitta en så braskande rubrik som möjligt. (Och ja, det här är i stor utsträckning Michael Moores tes i bowling for Columbine men what the heck!).

Snuttifieringen har man väl iofs ondgjort sig över ganska länge nu men det är först på senare år som journalisterna börjat få så bråttom att de inte ens försöker få fram nyhetsvärdet utan bara fokuserar på det chockerande. Vad är så farligt med det egentligen? Ett exempel:

1:"En man sköts idag ihjäl utanför Konsum när han varit och handlat."
2:"En 35 årig Bandidosmedlem sköts idag ihjäl utanför Konsum i vad polisen tror är en gängrelaterad uppgörelse om narkotikahandeln i sydsverige."

Utan att förringa det hemska i variant två av nyheten kommer variant ett att skrämma upp folk så väldigt mycket mer. Vår fantasi tillåts skena iväg till den fridfulle mannen som utan förvarning mejas ned i ett vansinnesdåd på öppen gata med ett paket mjölk och en burk kattmat under armen. Något som kan hända dig, mig eller vem som helst i vår familj eller umgängeskrets.

Folk blir helt enkelt räddare av journalister som bara rapporterar händelsen och inte bryr sig om att försöka hitta nyheten.

Dessutom upplever jag att det rapporteras om mycket fler mord och grova våldsbrott i medierna nu än för fem-tio år sedan. Detta trots att varje gång någon med insyn i brottsstatistiken får chans att uttala sig har antalet mord varit oförändrat under de senaste 30 åren. Vad gäller misshandelsfallen har jag inte hört någon statistik på detta men det skulle förvåna mig storligen om det skett något trendbrott där heller, iallafall inte från vem som är det absolut mest troliga offret, nämligen en ung man 15-30 på sen onsdag-, fredag- eller lördag-kväll.

Ett annat likartat problem som är minst lika allvarligt är mediernas braskande rubriker om de senaste hälso/bantnings/skönhetskurerna. Det Ambiguousness främst reagerat på under den senaste tiden är "Bevisat, du blir smalare av fet mat" vilket stod att läsa i Aftonbladet förra veckan. Om man sedan läste artikeln så var det en Israelisk studie som visat att GI/Atkins var den metod som funkat bäst i en femårsstudie där man jämförde GI/Atkins med Medelhavsmetoden och en "Viktväktar"-liknande metod som fokuserar på kalorierna.

Jag vill absolut inte säga att pöbeln är dum men lika gärna som fantasin skenar iväg över allt hemskt som händer runt ikring oss skenar vi iväg i vårt självbedrägeri och läser det vi vill läsa. Jag letade runt på ett knippe bloggar som kommenterade Aftonbladets nyhet om att fet mat är bäst och helt utan ironi var det ett flertal som på fullaste allvar skrev att detta var fantastiska nyheter för dem då de nu med lugnt samvete kunde fortsätta äta Pizza och Hamburgare flera gånger i veckan eftersom fet mat är bäst för att gå ned i vikt.

Jag gör inte anspråk på att detta skulle vara någon vetenskapligt korrekt studie men jag vill ändå hävda att rubriksättarna tyvärr måste tänka sig för både en och två gånger då som sagt självbedrägeriet ligger väldigt nära till hands.

Mer att läsa finns i mitt inlägg Smalare av fet mat!?

Inga kommentarer: